Home Koulutukset ja tapahtumat - Sity GOAL-koulutus 12.-14.6.2024 Helsinki
Robo Wunderkind 3eupci31mqu Unsplash

GOAL-koulutus 12.-14.6.2024 Helsinki

Goal-Oriented Assessment for Life Skills (GOAL) (Miller, Oakland and Herzberg, 2013)

GOAL on 7-17- vuotiaiden toimintaterapian alku- ja seuranta-arviointiin kehitetty ja USA:ssa normitettu testi. Testi on ICF-toimintakykyluokitus perustainen ja sen tavoitteena on auttaa kuntoutuksen tavoitteiden asettamisessa sekä kuntoutuksen toteutuksen suunnittelussa. Testi soveltuu suomalaisten koululaisten toimintaterapia-arvioinnin välineeksi tehtyjen käytettävyys- ja normivertailututkimuksien perusteella (Oksanen, S. ja Olin, H., 2015;  Kouvolainen, S. ja Saukkonen, S., 2015).

Testin teoreettinen tausta on Sensorisen integraation teoriassa (Ayres 1972, 1989). Se mittaa aistitiedon käsittelyyn perustuvaa sujuvaa motorista ohjailua eli praksiaa. Sen avulla on mahdollista tunnistaa tyypillisesti kehittyneet lapset lapsista, joilla vaikeutta toiminnallisessa suoriutumisessa erilaisissa ympäristöissä (esim. kotona, koulussa, harrastuksissa). Testin tuloksien analysointi vaatii terapeutilta Sensorisen integraation teorian perusteiden hallintaa.

Testi voi toteuttaa toimintaterapian vastaanotolla tai lapsen ympäristössä. Sen tekeminen kestää noin 45-60 minuuttia. Lapset ja nuoret pääsääntöisesti motivoituvat testitehtäviin, koska ne mukailevat heille arjesta ennestään tuttuja ja merkityksellisiä toimintoja. Testi koostuu seitsemästä testitehtävästä, jotka mittaavat arjessa tarvittavia sensomotorisia suorituksia (esim. liikkumista ja välinetyöskentelyä, pukeutumisesta ja ruokailua), joita lapsi/nuori tarvitsee kotona ja koulussa osallistumisessa. Sen lisäksi, että testillä on mahdollisista verrata lapsen suoriutumista normiryhmän suoriutumiseen ja auttaa asettamaan arkeen sidotut tavoitteet, testi ohjaa analysoimaan suorituksien taustalla mahdollisesti vaikuttavia sensomotoriikan vahvuuksia ja vaikeuksia, kuten mm. vartalon ja tasapainon hallintaa, kehonpuolien yhteistyötä, karkea- ja hienomotorista koordinaatiota sekä motorisen toiminnan ideointia, suunnittelua ja toteutusta. Suoriutumisen taustalla vaikuttavien sensomotoristen vaikeuksien tarkempi analysointi auttaa terapian toteutuksen suunnittelussa pystyessä kohdistamaan terapiatoiminnot niin, että kuntoutus kohdistuu oikeisiin sensomotoriikan osa-alueisiin. Tämä varmentaa kuntoutuksen vaikuttavuutta.

Testi soveltuu myös lapsen edistymisen/kuntoutuksen vaikuttavuuden mittariksi. Sen avulla voidaan mitata lapsen suoriutumisen vahvistumista erikseen laskettavien yksilöllisten edistymispisteiden avulla.

Koulutukseen ilmoittautuneita ei ollut riittävästi tällä kertaa, joten koulutus tulee uudelleen tarjolle vuoden 2024-2025 vaihteessa.

PVM

16.05.2024
Expired!

Aika

8:00 am - 6:00 pm

Kommentit on suljettu.