SI -arviointiin ja SI -terapiaan ohjaaminen
SI-arviointiin ohjaaminen
SI-ongelmista puhutaan silloin, kun lapsen kyky käsitellä aistitietoa poikkeaa tavallisesta niin merkittävästi, että arjen toiminnat ja osallistuminen vaikeutuvat. Lapsen ohjaaminen SI-arviointiin on suositeltavaa, kun lapsella on huomattavia vaikeuksia suoriutua arjen tilanteista tai edetä varhaisvaiheiden kehityksessä ikäodotusten mukaisesti. Tällöin neuvolassa, kotona, päiväkodissa ja/tai koulussa lapsella on saatettu huomata jokin tai kaikki seuraavista vaikeuksista:
– päiväkodin/ koulun ja kodin arjessa suoriutuminen on vaikeaa tai ei onnistu
– liikunnallisten ja käden taitojen oppiminen on viivästynyt
– lapsella on vaikeuksia tai haluttomuutta osallistua silmän ja käden yhteistyötä tai hahmottamista vaativiin toimintoihin (kuten rakentelu, palapelit, värittäminen)
– leikkitaidot ovat puutteelliset
– on nähtävissä säätelyn vaikeuksia (aistimuksiin reagointi, vireystilan vaihtelu, käyttäytymisen ja tunteiden hallinta), mikä ilmenee poikkeavana käyttäytymisenä arjessa
– lapsella on todettu neuropsykiatrinen oirekuva (autismikirjo, ADHD, Tourette), johon liittyy merkittäviä toiminnanohjauksen ja/tai tunnesäätelyn haasteita
Tällöin lapsi ohjataan alueellisten mahdollisuuksien mukaan EASI tai SIPT -koulutetulle terapeutille arviointiin. Arviointi voi tapahtua perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa tai yksityisellä palveluntarjoajalla. Mikäli lapsen kotipaikkakunnalla ei ole EASI/SIPT – koulutettua toiminta-/fysioterapeuttia, arvioinnin voi tehdä SI -koulutettu toiminta-/fysioterapeutti suuntaa antavasti. Tällöin on huomioitava, että terapian tavoitteet eivät välttämättä kohdennu niin tarkasti lapsen vaikeuksien aiheuttamiin syihin kuin EASI/SIPT -testistöllä toteutetun arvioinnin perusteella ja SI -terapian vaikutukset lapsen toimintakykyyn voivat olla haasteellisemmin saavutettavissa ja todennettavissa.
SI -arviointi
SI-arviointi sisältää standardoidut arviointimenetelmiä: EASI tai SIPT – testi ja SPM-2 kodin ja varhaiskasvatuksen tai koulun arvioinnin. Lisäksi arviointiin kuuluu sensomotoristen perusvalmiuksien strukturoitu kliininen havainnointi, lapsen itseohjautuvan toiminnan havainnointi sekä vanhemmilta ja muilta kasvuympäristön aikuisilta haastattelemalla saatuja tietoja. SI
SI-terapiaan ohjaaminen
Suositus sensorisen integraation terapiaan ohjaamisesta tulee perustua huolelliseen arviointiin. Terapia on suositeltavaa, kun lapsen vaikeudet haittaavat huomattavasti arjessa suoriutumista kotona, päiväkodissa tai koulussa ja ovat yhdistettävissä arviointitulosten perusteella sensorisen integraation ongelmiin.
Haettaessa SI – terapiaa on suositeltavaa liittää hakemukseen yhteenveto SI- ja EASI- tai SIPT – koulutetun toiminta-/fysioterapeutin tekemästä arviosta. SI -terapiajakson tulisi perustua arvioinnin lisäksi terapeutin, vanhempien, lapsen sekä päiväkodin tai koulun henkilökunnan yhteistyössä asetettuihin tavoitteisiin ja niiden suuntaiseen työskentelyyn. SI -terapia vaatii lapsen lähiympäristöltä sitoutumista terapiajakson toteuttamiseen ja mahdollisesti terapiakäynteihin sekä kuntoutusneuvotteluihin osallistumiseen.
SI-terapiakäynnin kesto on 60 min
Terapiatilaan tullessaan lapsi saattaa olla kuormittunut. Hän tarvitsee aikaa ja terapeutin tukea, jotta orientoituu ja vireystila asettuu optimaaliselle toimintatasolle. SI-terapiatyöskentely myös päättyy siten, että lapsi palautuu innostuneen ja vireyttä kohottavan toiminnan jälkeen jäsentyneeseen vireystilaan. Tämä vaatii palautumisaikaa ja on mahdollista 60 min kestoisessa terapiassa.