Vägledning för SI bedömning;
Man talar om SI-problematik, när barnets förmåga att bearbeta sensorisk information, avviker från det normala, på ett sätt som betydligt försvårar deltagandet i vardagens aktiviteter. En SI utvärdering rekommenderas, när barnet har betydande svårigheter att hantera vardagliga situationer eller när den tidiga utvecklingen inte sker enligt förväntan. Det kan röra sig om ett eller ett flertal av nedan nämnda svårigheter, som noteras tex vid rådgivningsbesöket, hemma och/eller vid dagis/skola;
Barnet hänvisas, om ovan är fallet, till en EASI eller SIPT- utbildad terapeut, för bedömning, enligt de regionala möjligheterna. Bedömningen kan ske inom primärvården, specialistvården eller hos en privat leverantör. Om barnets hemvist inte har en EASI/SIPT-utbildad ergo-/ fysioterapeut kan bedömningen utföras av en SI utbildad ergo-/fysioterapeut, som vägledning. I det här fallet bör det noteras, att målen för terapin kanske inte är helt riktade mot orsakerna till barnets svårigheter, som de vore ifall bedömning baserats på EASI/ SIPT-testet. Effekterna av SI terapin kan då vara mer utmanande att uppnå och verifiera.
SI-Bedömning
En SI-bedömning inkluderar standardiserade bedömningsmetoder; EASI eller SIPT-test, samt SPM-2 hem- och förskole/skolbedömning. I utvärderingen ingår dessutom en strukturerad klinisk observation av grundläggande sensomotoriska förmågor, observation av barnets självstyrande aktivitet, samt information inhämtad genom intervju av föräldrar och andra vuxna i barnets miljö.
Remiss för SI -terapi
Rekommendation för remiss till sensorisk integrationsterapi bör baseras på en noggrann bedömning. Terapi rekommenderas när barnets svårigheter avsevärt hindrar vardagens prestation i hemmet, på dagis eller i skolan, och kan kombineras med sensoriska integrationsproblem utifrån bedömningsresultaten.
Vid ansökan om SI terapi, rekommenderas att ansökan åtföljs av en sammanfattning av bedömningen, utförd av en SI och EASI eller SIPT- utbildad ergo-/fysioterapeut. Förutom bedömningen, bör SI-terapiperioden baseras på de mål som terapeuten, föräldrarna, barnet och personalen på dagis eller skolan har satt upp, och arbeta mot dem. SI-terapi kräver att barnets omedelbara omgivning förbinder sig att genomföra terapiperioden, samt eventuellt delta i terapibesök och rehabiliteringsförhandlingar.