Sensorisen integraation ongelmat ja lapsen toimintakyky (B-osa) Oulu 17.9. – 16.12.2024
Sensorisen integraation ongelmat ja lapsen toimintakyky (B-osa)
17.9.2024 – 16.12.2024, 6op
1570,00 € + alv 24 %, sisältäen koulutuksen, sähköisen materiaalin ja yhdet kahvit
Hakuaiaka 31.5.2024 saakka.
Oulun ammattikorkeakoulun tilat / verkko-opetus
Ilmoittautuminen ja lisätiedot: tästä linkistä
Tavoite
Koulutuksen käytyään osallistuja ymmärtää systemaattisen tiedonkeruun merkityksen sensorisen integraation ongelmien arvioinnissa sekä miten sensorisen integraation ongelmat vaikuttavat lapsen toimintakykyyn.
Kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu lasten kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille, fysioterapeuteille ja puheterapeuteille, jotka ovat jo suorittaneet koulutuksen A-osan.
Sisällöt
Neuroanatomian ja -fysiologian perusteet aistitiedon käsittelyssä
Aistitiedon käsittelyn merkitys lapsen toimintakykyyn osallistumisen ja suoritusten tasolla.
Sensorisen integraation teoria ja lapsen toimintakyky
Aistitiedon käsittely sensomotoristen perusvalmiuksien kehityksen perustana ja strukturoidun kliinisen havainnoinnin käyttö ja tulkinta arvioinnissa.
Aistitiedon käsittelyä kartoittavan kyselyn, Sensory Processing Measure/ Preschool, käyttö ja tulkinta. Osallistujalla tulee olla koulutuksen aikana käytössään SPM- /SPM-P – tai uusi SPM2 -käsikirja soveltuvaan ikäryhmään sekä arviointimenetelmään liittyvät kyselylomakkeet (oman asiakasryhmän ikäryhmän mukaisesti).
Systemaattinen tiedonkeruu toimintakyvyn arvioinnin perustana
Toteutusajat
Koulutukseen sisältyy 9 kontaktipäivää:
17.9. etäopetus
2. – 4.10. Oulun ammattikorkeakoulun tilat, Kontinkankaan kampus
7. – 8.11. Oulun ammattikorkeakoulun tilat, Kontinkankaan kampus
28. – 29.11. etäopetus
16.12. Oulun ammattikorkeakoulun tilat, Kontinkankaan kampus
Lisäksi koulutus sisältää itsenäistä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä, kirjallisuuteen perehtymistä ja kirjallisesti raportoitavaa asiakastyöskentelyä. Koulutuksen opetuskieli on suomi, mutta koulutusmateriaali on osittain englanninkielistä.
Neuroanatomian ja fysiologian osuus (1 op) toteutetaan kokonaan verkko-opiskeluna yhteistyönä Turun AMK:n kanssa.
Koulutuksen suorittaminen edellyttää kaikkiin kontaktipäiviin(paikalla ja etänä) osallistumista sekä tehtävien suorittamista.
Koulutus on laajudeltaan 6 op, mikä tarkoittaa 162 tuntia opiskelua opiskelijalle. Varaa siis koulutuksen suorittamiseen riittävästi aikaa.
Kouluttaja(t)
Helena Tigerstedt, toimintaterapian opettaja
Mari Kuoppamäki-Herzig, fysioterapeutti
Mari Virkkala, toimintaterapeutti
Yhteystiedot
Muuta koulutukseen liittyvää tietoa
Koulutus toteutetaan yhteistyössä Sensorisen Integraation Terapian Yhdistys ry:n (Sity ry) kanssa.
Mikäli tavoitteenasi on opiskella SI-terapeutiksi, johdantotaso koostuu A- ja B-osista. Sensorisen integraation ongelmat ja lapsen toimintakyky, 6 op on koulutuksen B-osa.
Suosittelemme opiskelun tueksi kirjaa Schaaf,R. & Mailloux, Z. 2015: Clinician´s Guide for Implementing Ayres sensory Integration. ISBN: 9781569003657.